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나의 생각

마크 맨슨, 한국사회의 우울증이 유교 탓인가? Mark Manson, is Confucianism to blame for depression in Korean society?

by 仲林堂 김용헌 2024. 1. 30.

 

미국 작가이자 인플루언서인 마크 맨슨이 '세계에서 가장 우울한 국가'로 한국을 지칭하며 한국 여행기 영상을 자신의 유튜브 계정에 올렸다. 그는 한국 사회의 우울증 문제에 대해 유교와 자본주의로 인한 양극화를 언급했다. 이에 관한 기사가 국내 여러 언론에 보도되어 큰 파장을 일으키고 있다.

 

그는 '세계에서 가장 우울한 국가'로 한국을 지칭하고, 한국인의 우울증에 대해 유교와 자본주의의 단점이 극대화된 결과라고 지적했다. 맨슨은 "유교 문화에서는 개인이 없다. 모든 것이 가족 중심으로 이뤄지기 때문에 가족을 위해 더 많이 희생할수록 더 나은 사람이 된다"라고 지적했다.

 

맨슨은 "자본주의 단점인 물질주의와 돈에 대한 집착을 강조하는 바람에 자본주의의 장점인 자기표현과 개인주의가 무시됐다"라고 주장했다. 이어 "슬프게도 한국은 유교의 가장 나쁜 부분인 수치심과 타인에 대한 섣부른 판단을 극대화했다"라면서 "이에 따라 가족이나 지역 사회와의 친밀감이 하락했다"라고 덧붙였다. 한국인의 우울증 원인을 유교로 지목했다.

 

그러나 과연 유교가 가족 중심이라 우리를 우울하게 만들었나? 또 유교의 가장 나쁜 점이 '수치심이고 타인에 대한 섣부른 판단'이 맞는 것인가? 검토해 본다.

 

그는 유교가 가족 중심이라 보았지만, 유교에서 가족은 사회관계의 최소 단위로 출발점으로 보고 있다. 인간이 세상에 태어나 처음 부모를 만나 관계가 처음 시작되고 형제, 친척, 이웃, 국가사회, 나아가 국제사회 관계로 확대된다. 유교에서 인()의 구현은 가까운 곳에서부터 출발하여 순차적으로 확대해 나가는 것은 자연스러운 것으로 보고 있다. 내 부모를 사랑하지 않으면서 남을 사랑하는 것은 자연스럽지 않으며 올바르지 않다고 보고 있다.

 

유교에서 내 가족 사랑이 중요하다는 것을 아니라고 할 수 없지만, 그보다는 각자 지켜야 할 본분을 중요하게 보고 있다. 부모는 부모답고, 자식은 자식답고, 동생은 동생답고, 형은 형답고, 남편은 남편답고 아내는 아내답고, 임금은 임금답고, 신하는 신하다워야 한다는 윤리를 중요하게 보고 있다(五倫).

 

유교의 최고 지향점은 내 가족 보다는 함께 더불어 사는 대동사회에 있다. 예기여운 편에서 공자는 아래와 같이 이야기했다.

 

"큰 도가 행해지면 자기 자식만 자식으로 여기지 않게 된다. 부모가 없는 아이와 자식이 없는 노인, 의지할 데 없는 사람과 병든 사람도 봉양 받게 된다."라고 말했다.

 

논어안현 편에도 '군자가 어찌 형제가 없음을 근심하겠는가'라는 말이 나온다. 사마우가 공자가 아끼는 제자 자하를 찾아와 괴로워하면서 사람들은 모두 형제가 있는데 저만 혼자인 것 같아요라고 말했다. 자하가 이에 사람이 살고 죽는 것은 자신의 명()에 달려 있고, 부귀는 하늘에 달려 있으며, 군자가 공경한 자세로 잘못이 없고, 사람을 사귀는 데 공손하고 예절을 갖추면 세상 사람들이 다 형제라 하니, 군자가 어찌 형제 없음을 근심하겠는가. (死生有命 富貴在天 君子敬而無失 與人恭而有禮 四海之內 皆兄弟也 君子何患乎無兄弟也)”라고 말했다.

 

또한 맹자에서 맹자는 양혜왕에게 "내 집의 노인을 공경하는 마음으로 남의 집 노인에게까지 미치며, 내 집의 어린아이를 사랑하는 마음으로 남의 집 어린아이에게까지 미칠 수 있으면 천하는 손바닥 위에서 움직일 수 있습니다."라고 말했다.

 

이상에서 살펴보았듯이 유교는 내 가족도 중요하지만, 더 큰 사랑은 가족에서부터 시작하여 이웃으로 넓히고, 나아가 지역 사회로, 인류애로 넓히고 만물에까지 이른다고 할 수 있다.

 

맨슨은 우리 사회가 가족을 지나치게 중요하게 생각하여 자본주의의 장점인 자기표현과 개인주의가 무시됐다고 진단했다. 그러나 자기표현이나 개인주의가 자본주의의 장점이라고 했으나 그것도 인정하기 어렵다. 또 자기표현과 유교는 어떤 연관이 있다고 볼 수 없다.

 

유교 사상이 있는 한국인은 건강에 대한 수치심이 있다고 했는데, 세계 어느 나라 사람이나 건강에 대한 수치심은 있다고 보며 한국인만 있다고 볼 수는 없다. 자기표현을 못 하는 게 문제라고 지적했다. 자기의 표현이라기보다는 아마 대화를 안 하여 우울증이 치료가 안 된다고 생각한 듯하다. 유교의 가부장적인 권위주의가 있어 대화가 어렵다고 생각할 수 있으나 유교는 본래 인간관계 속에서 인간을 위한 사상이다. 공자는 새나 짐승과는 더불어 살 수 없는 법이다. 내가 이 세상 사람들과 함께하지 않는다면 누구와 함께하란 말인가. (鳥獸不可與同群, 吾非斯人之徒與而誰與. )"라고 말했다. 사람이 사람을 떠나서는 살 수 없는 것을 비유하는 말이다. 공자의 사상을 한 글자로 표현하면 인()이다. 은 사람인()변에 두 이()가 결합한 문자다. 사람과의 관계를 뜻하고 있다. 다른 한편 겸손하여 즉 상대를 존중하거나 확실치 않기 때문에 표현을 안 한다고 생각할 수도 있다.

 

그가 주장한 '타인에 대한 섣부른 판단'은 아마 체면 때문에 남을 의식한 행위라고 생각된다. 이것 또한 유교가 원인이라는 주장은 맞지 않다고 본다. 오히려 공자는 아래와 같이 남을 위하여 학문을 하지 말고 자기를 위하여 학문을 하라고 했다.

 

논어헌문 편에서 공자께서 말씀하셨다. "옛날에 배우는 자들은 자신을 수양하기 위한 학문을 하였는데, 지금 배우는 자들은 남들에게 알려지기 위한 학문을 하는구나(子曰, 古之學者爲己 今之學者爲人)."라고 말했다. 유교에서 가르침은 이처럼 남을 위하여서가 아니라 자신을 위해 하라고 했다. 즉 남을 의식하지 말고 자신을 위하여 일하라는 뜻이다.

 

현대사회는 물질적으로 풍요는 이뤘으나 인성은 더욱 거칠어지고 있으며 무한 경쟁에 매몰되어 정신 질환에 시달리는 사람이 많아지고 있다. 지나친 물질 중심의 가치관에 의하여 부정부패가 만연하고, 정상적인 인간관계가 무너지고 가족마저 해체되고 있다. 개인주의에서 이기주의로 빠지고, 물질 만능은 인간 존엄성과 도덕을 땅에 떨어뜨리고 있다. 유교는 무너진 인성과 도덕을 새로 쌓으며, 현대사회의 문제점을 해결하는 명약과 같은 역할을 하고 있다고 본다. 마크 맨션의 한국 사회의 문제점이 유교 탓이라고 함은 근거 없는 터무니없는 주장이라고 본다.

 

American writer and influencer Mark Manson referred to Korea as 'the most depressing country in the world' and posted a video of his travels in Korea on his YouTube account. Regarding the problem of depression in Korean society, he mentioned the polarization caused by Confucianism and capitalism. Articles about this have been reported in various domestic media and are causing a stir. 

He referred to Korea as 'the most depressed country in the world' and pointed out that Koreans' depression was a result of the shortcomings of Confucianism and capitalism being maximized. Manson pointed out, "In Confucian culture, there is no individuality. Everything revolves around the family, so the more you sacrifice for your family, the better you become." 

Manson argued that “the disadvantages of capitalism, such as materialism and obsession with money, were emphasized, and the advantages of capitalism, such as self-expression and individualism, were ignored.” He added, “Sadly, Korea has maximized the worst parts of Confucianism: shame and hasty judgment of others,” adding, “As a result, intimacy with family and community has declined.” He pointed to Confucianism as the cause of depression among Koreans. 

But is Confucianism really so family-entered that it made us depressed? Also, is it true that the worst thing about Confucianism is ‘shame and hasty judgment of others’? Let's review it. 

He viewed Confucianism as family-entered, but in Confucianism, the family is viewed as the minimum unit of social relations and the starting point. When humans are born into the world, they first meet their parents and their relationship begins and expands to include siblings, relatives, neighbors, national society, and even international society. In Confucianism, the realization of benevolence is seen as natural, starting from the immediate area and expanding sequentially. I believe that it is unnatural and incorrect to love others without loving one's parents. 

I can't deny that love for one's family is important in Confucianism, but I view the duties each person must fulfill as more important. Parents should be like their parents, children should be like their children, younger siblings should be younger siblings, older brothers should be older brothers, husbands should be more like husbands, wives should be more like wives, kings should be more kings, and subjects should be more like subjects (Five Principles). 

The highest goal of Confucianism is the Daedong society where people live together rather than their own families. In the lingering section of 《Yegi》, Confucius spoke as follows. 

He said, "When the great path is practiced, one no longer considers only one's own children as one's children. Children without parents, the elderly without children, the helpless and the sick also come to be supported." 

In the Anhyeon section of the Analects of Confucius, there is also a saying, ‘How can a gentleman worry about having no brothers?’ Sima Wu visited Confucius' favorite disciple, Ziha, and said in distress, "Everyone has brothers, but I feel like I'm alone." Ziha responded, “A person’s life or death depends on his or her destiny, wealth and honor depend on heaven, and if a gentleman has a respectful attitude and makes no mistakes, and is polite and courteous when interacting with people, all people in the world will be brothers. So, how can a gentleman be worried about having no brothers? (Death, life, wealth, wealth, wealth, wealth, ignorance, ignorance, death, death, death, love, kindness, respect for people, four seas, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother, one son, one brother, one brother, one brother, one brother, one son, one brother, one brother, one brother, one brother, one brother) 

Also, in 《Mencius》, Mencius said to King Yang Hui, "If I can extend my respect to the elderly in my own family to the elderly in other people's families, and if I can extend to the young children in other people's families with my love for the children in my own family, then the whole world can move in the palm of my hand." “You can,” he said. 

As seen above, in Confucianism, one's family is important, but greater love begins with family, expands to neighbors, and further extends to the community, love for humanity, and extends to all things. 

Manson diagnosed that our society placed too much importance on the family, ignoring the advantages of capitalism, such as self-expression and individualism. However, he said that self-xpression and individualism are the advantages of capitalism, but it is difficult to admit that too. Also, it cannot be seen that there is any connection between self-expression and Confucianism. 

It is said that Koreans with Confucianism have shame about their health, but since people from all countries in the world have shame about their health, it cannot be said that only Koreans have shame about their health. He pointed out that the problem is not being able to express oneself. Rather than expressing himself, he probably thought that depression could not be treated because he did not communicate. You may think that conversation is difficult due to the patriarchal authoritarianism of Confucianism, but Confucianism is originally an ideology for humans in human relationships. Confucius said, “It is impossible to live together with birds or beasts. If I am not with the people of this world, who should I be with? He said, “(Bird and bird are like a bird and a bird is like a bird. It is like a bird and a bird is like a bird. It is like a bird and a bird is like a bird. )”. It is a metaphor for the fact that people cannot live apart from other people. Confucius’s thoughts can be expressed in one word: benevolence (仁). ). 仁 is a character that combines 人,亻 with 二. It means a relationship with a person. On the other hand, you may think that you do not express it because you are humble, that is, you respect the other person, or you are not sure. 

I think the 'hasty judgment of others' that he claimed was probably an act of being conscious of others for the sake of respect. I do not think that the claim that this is also caused by Confucianism is correct. Rather, Confucius said, as follows, do not study for others, but study for yourself. 

In the text section of the Analects of Confucius, Confucius said: He said, "In the past, learners studied to cultivate themselves, but learners today study to become known to others. In Confucianism, the teaching is to do things for yourself, not for others. In other words, it means to work for yourself without worrying about others. 

Modern society has achieved material abundance, but humanity is becoming harsher, and more and more people are suffering from mental illness due to endless competition. Due to excessive material-centered values, corruption is rampant, normal human relationships are breaking down, and even families are disintegrating. We are falling from individualism to egoism, and materialism is bringing human dignity and morality to the ground. Confucianism is believed to play a role as a medicine that rebuilds broken character and morality and solves the problems of modern society. I believe that Mark Mansion's claim that the problems of Korean society are due to Confucianism is an absurd claim without any basis.

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